Букви надії

Тамґи над Великою брамою Чуфут-Кале, можливо, свідчать про сподівання караїмів на ті часи, коли благословення Агарона збудуться повною мірою.

У тижневому розділі Насо наведене одне з найдавніших благословень, що походить безпосередньо з тексту Тори:

“І Господь промовляв до Моше, говорячи: Промовляй до Агарона та до синів його, говорячи: Так благословляйте Ізраїлевих синів, говорячи їм:
Нехай Господь поблагословить тебе, і нехай Він тебе стереже! Нехай Господь засяє на тебе лицем Своїм, і нехай буде милостивий до тебе! Нехай Господь зверне на тебе лице Своє, і хай дасть тобі мир!
Вони будуть кликати Ймення Моє на Ізраїлевих синів, а Я благословлятиму їх!” (Бемідбар/Числа, 6:22-27)

У ориґіналі замість слова Господь стоїть чотирибуквенне ім’я Превічного, і виголошуючи це благословення, когени промовляли саме його. Благословення йдуть по висхідній і закінчуються побажанням миру (шалом).

Зовсім не даремно ми, вітаючись із іншими людьми, кажемо їм “шалом”, тобто “мир”. Кращого побажання годі й придумати; воно включає в себе всю повному благословень, і духовних, і матеріяльних.

Суддя Ізраїлю Ґедеон пов’язував мир, шалом з ім’ям ГаШема:
“І Ґедеон збудував там жертівника для Господа, і назвав ім’я йому: Превічний – Шалом”. (Шофетім/Судді, 6:24)

В ориґіналі в цьому вірші також вжито чотирибуквенне ім’я Бога.

У коментарі до трактату “Піркей авот” (2:12) Іцхак Абарбанель пише:

“Бог тому зветься “мир”, що саме Він пов’язує всесвіт воєдино і впорядковує всі речі відповідно до конкретного характеру і стану кожної. Бо коли речі будуть розставлені належним чином, запанує мир”. (коментар Авот, 2:12).

Пророк Єшаягу віщує настання миру в усьому світі з приходом Машиаха – правителя Ізраїля з нащадків царя Давида. За його царювання запанує мир не лише між народами, а й між хижими та травоядними тваринами. У той час будуть зібрані з чотирьох країв землі розпорошені з народу Ізраїля. (Єшаягу/Ісая, 11 гл.)

У той час для народу Ізраїля закінчиться епоха ґалуту (вигнання). Все це, звісно, добре знали й караїми. І, можливо, саме цей меседж – надію на звільнення Божого народу – закарбували у двох тамґах, вирізьблених на мармуровій плиті, що розташована над Великою брамою Чуфут-Кале.

Ґрафічно тамґи калкан і сенек можна тлумачити як букви гебрайської абетки самех (ס) та цаді софіт (ץ). Літера самех асоціюється зі словом “сомех” – “підтримка”. І це слово також пов’язане з ім’ям Превічного: “Сомех Адонай ле-коль нафелім” – “Підпирає Превічний всіх падаючих” (Тегілім/Псалми, 145:14).

Буква цаді нагадує про пророцтво щодо Машиаха:

“І скажеш до нього, говорячи: Так говорить Господь Цеваот, промовляючи: Оце муж, Цемах ім’я йому, і зо свого місця виросте він, і збудує храма Господнього”. (Зехар’я, 6:12)

Ім’я Цемах перекладається як “пагін”, “галузка”. Але у цьому імені буква цаді звичайна, це не цаді софіт. І тут нам варто згадати один стародавній трактат, що називається “Піркей де-раббі Еліезер”. Це аґадичний мідраш, можливим автором якого є Еліезер бен Урканос – мудрець, що жив на межі І й ІІ ст. Наведемо цитату звідти:

“Сказав рабі Елазар: є п’ять єврейських літер, що представлені в абетці двічі. Всі вони пов’язані з порятунком. Каф כ і каф софіт ך пов’язані з порятунком Авраама з Ур-Касдіму, як сказано: לך לך (“йди собі” – Берешит, 12:1). Мем מ і мем софіт ם пов’язані зі спасінням Іцхака від філістімлян, як сказано: לך מעמנו כי עצמת ממנו – (“йди від нас, бо ти могутніший за нас” – Берешит, 26:16). Нун נ і нун софіт ן пов’язані з порятунком Яакова від Есава, як сказано: הצילני נא מיד אחי מיד עשיו (“порятуй мене від мого брата Есава” – Берешит, 32:12). Пе פ й пе софіт ף пов’язані з порятунком з Єгипту, як сказано: פקד פקדת אתכם – (“Я згадав про вас” – Шемот, 3:16). Цадік צ і цадік софіт ץ пов’язані з майбутнім визволенням, яке настане, коли закінчиться час царювання четвертого царства, як сказано: הנה איש צמח שמו ומתחתיו יצמח – (“Оце муж, Цемах ім’я йому, і з місця свого виросте він” – Зехар’я, 6:12).

Отже, якщо наше припущення вірне, поєднання букв гебрайської абетки самех і цаді софіт символізують уповання на Превічного й очікування Машиаха та майбутнього визволення. Тоді повною мірою здійсняться благословення Аарона з глави Насо.

Leave a Comment