Від суботи до буднів

Гавдала – обряд відділення суботи від буднів по її закінченню. З цією метою караїми читають молитву й пють вино (або виноградний сік) чи інші “хемар медіна” – напої, які в певній місцевості користуються пошаною. Протягом гавдали є звичай нюхати бесамім – приємні аромати, наприклад, квітів. Це має трохи втішити сум від закінчення святого дня. По закінченні гавдали промовляють побажання шавуа тов – мирного тижня.

Текст цієї молитви, яку читають під час гавдала, опубліковано в четвертому томі “Молитовної книги з обряду караїмів” (Вільна, 1892), стор 12-13, а також у попередніх виданнях караїмських молитовників (наприклад, Віденське видання 1854), стор. 12-13. 

Чашу спасіння підійму і ім’я Превічного прикличу. О, Превічний, спаси! О, Превічний, допоможи. Благословен, хто гряде в ім’я Превічного. Благословляємо вас із дому Превічного. Превічний є Бог, і він осяяв нас. Прив’яжіть святкову жертву вервами до рогів жертовника. Нехай помилує і благословить нас Бог, нехай явить нам світле Своє обличчя. Села.

Подай нам поміч на ворога, людська бо поміч марнота. Богом ми сильні і Він потопче ворогів наших. Богом ми сильні, і Він потопче недругів наших. Кожного дня ми хвалимо Бога, і ім’я Твоє будемо звеличувати вічно. У Бозі я хвалю слово, у Превічному я хвалю слово. На Бога, якого я хвалю слово, на Бога я сподіваюся, не боюся: що зробить мені плоть. Сподіваюся на Бога, не боюся: що зробить мені людина. Превічний – допомога мені, не боюся: що зробить мені людина. Превічний мені помічник: я побачу загибель ворогів моїх. Краще сподіватися на Превічного, ніж сподіватися на людину. Краще сподіватися на Превічного, ніж сподіватися на вельмож. Не сподівайтеся на вельмож, на сина людського, у якого немає спасіння.

Благословен Ти, Превічний, Боже наш, Цар світу, що відокремив священне від не священного, світло від темряви, Ізраїля від давніх народів, нечисте від чистого і шість днів робочих від дня сьомого. Як написано: І будьте переді Мною святі, бо святий Я Превічний, і Я відділив вас від народів, щоб ви були Моїми. І написано: Щоб вам відрізняти священне від не священного, нечисте від чистого. І навчати Ізраїлевих синів усім уставам, які дав їм Превічний через Моше.

Боже наш і Боже батьків наших! Дай нам провести майбутні шість днів робочих у добробуті, щоби бути позбавленим всякого зла, гріха та нечестя й провести їх у вивченні закону Твого, і аби обдарував Ти нас пізнанням, увагою та розумом. Нехай не відродиться в нас заздрість на людей, і ненависть і ворожнеча людська не зійде в наше серце. Будь-яку благу думку і добру пораду, задуману про нас, виконай над нами. Як сказано: І помилую, до кого милостивий, і змилосерджуся, до кого милосердний. І хто не порадить про нас злу пораду та злий задум, зіпсуй задум його та припущення його. Як сказано: Замишляйте справи, але вони будуть зруйновані; скажіть слово, але воно не відбудеться; бо з нами Бог. Багато задумів у серці людини, але відбудеться лише визначене Превічним; тому що визначив Превічний Бог Цеваот: і хто перешкодить? І рука Його простягнена: і хто відверне її?

Благословен Ти, Превічний, Боже наш, Цар світу, що усуває задумані злі задуми від нас, від родини нашої та від усіх домів народу твого, племені Ізраїлевого. Амен.

І благословен Бог наш, Цар світу, що відокремив священне від не священного, що посилає нам радість і веселощі й створив плід виноградного дерева. Амен.

Шавуа тов! Мирного тижня!

Молитва гавдала. Фрагмент мініятюри з Барселонської гаґади. XIV ст.

Leave a Comment