Зіркові імена

У Торі, як відомо, немає жодного зайвого слова. В іменах вождів колін з глави Бемідбар прихована певна додаткова інформація, що допомагає глибше розкрити зміст сюжету.

У тижневому розділі Бемідбар двічи перераховані імена очільників колін народу Ізраїля. У першій главі книги Бемідбар вони згадуються як відповідальні за перепис народу. У другій главі, де йдеться про розташування колін довкола мішкану, також бачимо імена глав колін. Вони дуже цікаві й змістовні, до того ж у більш пізні епохи історії так синів Ізраїля вже не називали.

Друга глава Бемідбар починається з таких слів:

“Господь промовив до Моше та Арона: “Сини Ізраїля отаборяться, кожен з них під своїм прапором, під знаменом батьківського дому свого. Проти намету зборів і навкруги нього стануть табором”. (Бемідбар/Числа, 2:1,2)

Можна помітити, що розташування дванадцяти колін у другій главі Бемідбар відповідає чотирьом сторонам світу, чотирьом порам року та його дванадяти місяцям. Окрім того, з кожним місячним біблійним місяцем пов’язане одне з сузір’їв Зодіаку.

З нашої кульки помітно, як протягом року Сонце проходить за колом навпроти кожного з дванадцяти сузір’їв. Згідно текстів юдейської традиції, протягом кожного з місяців відкривається свій духовний канал (“мазаль”), через який відбувається живлення відповідного місяцю типу людського характеру, розкриваються певні властивості, відповідальні за духовну роботу.

Можливо, знаючи значення імен очільників колін, що відповідають місяцям і сузір’ям, ми зможемо зрозуміти, які саме духовні якості найповніше виявляються кожного місяця біблійного року?

У коментарі Сончіно є таке зауваження: більшість з 24 імен, згаданих в нашій главі, містять у своєму складі одне з імен Всевишнього – Ель: Еліцур, Шелуміель, Еліав, і т.д. У складі трьох з цих імен є слово “цур”, що також тут є одним з імен Превічного. Ще три містять ім’я Бога Шаддай – “Всемогутній”. На думку коментаторів, це ім’я можна тлумачити як абревіатуру слів “шомер длатот Ісраель” – “той, хто охороняє двері Ізраїля”. Інша версія тлумачення імені – “той, хто дає багаті подарунки”.

Тепер розглянемо значення імен представників колін.

Першим згаданий Еліцур бен Шедеур з коліна Реувена. Коліно Реувена асоціюється з місяцем тамуз та знаком Зодіаку Рак. Ім’я Еліцур перекладається як “Бог мій – твердиня”. Шедеур означає “Всемогутній – світло”.

Далі йде представник коліна Шимона Шелуміель бен Цурішаддай. Місяць Шимона – ав, знак Зодіаку – Лев. Шелуміель – “мій мир (цілісність, спокій, добробут) – Всесильний”. Цурішаддай – “моя твердиня – Всемогутній”.

Представник коліна Єгуди Нахшон бен Амінадав. Місяць Єгуди – нісан, знак Зодіаку – Овен. Нахшон – “змій”, Амінадав – “близький мій (тобто Всесильний) – щедрий”.

Представник коліна Іссахара – Нетанель бен Цуар. Місяць Іссахара – іяр, знак Зодіаку – Бик. Нетанель – “Бог дав”. Цуар – “малість”, “дещиця”.

Представник коліна Зевулуна – Еліав бен Хелон. Місяць Зевулуна – сіван, знак Зодіаку – Близнюки. Еліав – “Бог – мій отець”. Хелон – “сильний”.

Від синів Йосефа, коліна Ефраїма – Елішама бен Амігуд. Місяць Ефраїма – тішрі, знак Зодіаку – Терези. Елішама – “Бог мій почув”. Амігуд – “Близький мій (тобто Всевишній) – чудовий”.

Від коліна Менаше – Ґамліель бен Педацур. Місяць Менаше – хешван, знак Зодіаку – Скорпіон. Ґамліель – “Бог – Той, Хто винагороджує мене”. Педацур – “Твердиня моя викупила мене”.

Представник коліна Біньяміна Авідан бен Ґідоні. Місяць Біньяміна – кіслев, знак Зодіаку – Стрілець. Авідан – “Батько мій судив мене”. Ґідоні – це ім’я походить від слів “руйнувати, розбивати на частини”.

Представник коліна Дана – Ахіезер бен Амішадай. Місяць Дана – тевет, знак Зодіаку – Козеріг. Ахіезер – “Брат мій – допомога”. Коментар Сончіно зауважує: “Мається на увазі Всевишній, який зазвичай виявляє Себе як батько, що дарує життя, а іноді як брат, завжди готовий прийти на допомогу. Амішадай “Близький мій – Всемогутній”.

Представник коліна Ашера – Паґіель бен Ахран. Місяць Ашера – шеват, знак Зодіаку – Водолій. Паґіель – “Бог, що відкрився мені несподівано”. Ахран – можна тлумачити як похідне від слова “заплутувати”, “замутняти”.

Представник коліна Ґада – Ельясаф бен Деуель. Місяць Ґада – елул, знак Зодіаку – Діва. Ельясаф – “Бог, який збирає всіх разом”. Деуель – “Бог мій – близький друг”.

Представник коліна Нафталі – Ахір бен Енан. Місяць Нафталі – адар, знак Зодіаку – Риби. Ахір –  “Брат мій (тобто Всевишній) – близький друг мій”. Енан – “зрячий”.

В останньому випадку цікавий збіг – риба в юдаїзмі – символ духовного бачення, і одне з імен, пов’язаних із цим знаком, й тлумачиться саме як “зрячий”. Певно зимовий місяць адар сприятливий для глибокого духовного занурення й бачення. А передує цьому баченню внутрішня суперечка й боротьба в духовному вимірі, адже ім’я коліна Нафталі так і перекладається – “моя суперечка, боротьба”. Це все, цілком ймовірно, стосується й людей, народжених у адарі.

Як ще це може працювати? Як ми вже згадували, місяць шеват пов’язаний з ім’ям Паґіель бен Ахран, де Ахран – “заплутувати” й “замутняти”, а Паґіель – “Бог, що відкрився мені несподівано”. Можна припустити, що цього місяця може трапитися раптовий перехід від заплутаности до Божого одкровення.

А в місяці іяр малість та дещиця (від чого походить ім’я Цуар) може перетворитися на Божий дар (як тлумачиться ім’я його сина – Нетанель). Можна сподіватися, що таке припущення не безпідставне ще й тому, що ім’я Іссахар, з яким пов’язаний місяць іяр, теж означає “нагорода” й “дар від Бога”.

Звісно, все вищесказане – лише низка припущень та міркувань. Але в будь-якому випадку є про що подумати.

Ілюстрація: мозаїчна бруківка синагоги VI століття в Бет-Альфі , Ізреельська долина, північний Ізраїль.

Leave a Comment